Aspecte de care trebuie sa ții cont atunci cand vrei sa cumperi cel mai bun uleiul de motor
Uleiul de motor este o componentă esențială a autoturismului tău, iar neglijarea acestui aspect poate avea efecte grave asupra motorului masinii. În prezent uleiul de motor se gasește mai peste tot, inclusiv în hypermarket, dar asta nu înseamna ca ar trebui sa ocoliți magazinele de piese auto, unde oameni specializati va pot sfătui. Ceea ce este de notat este ca nu orice ulei de motor este bun pentru mașina ta, este de preferat ca uleiul de motor sa întruneasca normele specifice pentru motorul tău, norme recomandate de producător. De asemenea, pentru mașinile moderne se recomanda ca uleiul sa fie full sintetic.
Ce înseamnă 5W-40, 5w-30, 10w-40 ?
Aici încep cumparatorii sa fie confuzi si voi incerca sa explic ce inseamnă acele numere. Primul numar(5W) înseamnă indicele de vâscozitate la rece, iar cu cat acest numar este mai mic, cu atat uleiul este mai lichid la rece. Al doilea numar(40) inseamnă indicele de vascozitate la cald, cu cat acesta este mai mare, cu atat uleiul este mai vascos la cald. Totusi, uleiul trebuie ales conform specificatiilor producatorului, iar daca acesta recomanda 5W-40, nu va gândiți sa puneti 0W-40 pentru ca e ger afară.
back to menu ↑Ce înseamnă full sintetic, semi-sintetic, mineral ?
La o prima vedere aceste noțiuni par greu de înteles, și nici nu sunt necesare prea multe detalii pentru consumatorul mediu. Ce trebuie sa știti e ca uleiurile full sintetice sunt cel mai nou tip de ulei de motor si cele mai bune dintre toate. La polul opus, uleiurile minerale reprezinta cea mai slaba alegere si incercați sa evitați acest tip de ulei de motor.
Cateva exemple de ulei de motor full sinstetic ar fi: Castrol Edge, Mobil 1, Liqui moly Top Tec.
Ce înseamnă ACEA C3, BMW Longlife-04, Ford WSS-M2C917-A, MB 229.51, RN 0710, VW 502 ?
Aceastea sunt normele specificate de producători, iar in cazul in care le găsiți inscrise pe bidoanele de ulei de motor, inseamnă că a fost aprobat de către producatorul mașinii pentru respectiva normă. Cum probabil ati intuit, specificatiile au in nume si producatorul la care se adreseaza „VW 502” – Volkswagen, „RN 0710” – Renault, „MB 229.51” – Mercedes Benz, iar normele „GM-LL-A-025” se refera la normele General Motors din cadrul carora face parte si Opel. De obicei uleiurile indeplinesc mai multe norme, asa ca nu este cazul sa te alarmezi daca uleiul de motor pentru volkswagenul tău are, pe langa norma VW, și norma MB sau RN.
back to menu ↑
Care este diferența între un ulei bun si unul slab ?
Situația ideala ar fi ca uleiul sa aiba aceeasi fluiditate indiferent de temperatura, însă acest lucru este imposibil, astfel ca va trebui să alegem un ulei care se aproprie cat mai aproape de acest lucru. De asemenea, un aspect important este și comportamentul uleiul in timp, la uzura, deoarece un ulei slab poate sa „fiarbă” adica sa se evapore apa, iar uleiul sa fie mult prea vâsco, sau, dimpotrivă, uleiul, la temperaturi ridicate sa fie mult prea lichid pentru a mai asigura o protectie buna motorului.
La motoarele mai vechi, fara turbo si care nu necesita turatii mari, uleiul va fi mai rezistent in timp, uneori fiind chiar de 2 ori mai rezistent. Uzura uleiului de motor este data si de gazele din motor si care sunt corozive si atacă componentele motorului, cum ar fi segmenți si garnituri.
back to menu ↑De ce mașina ta „manancă” ulei de motor ?
Uleiul de motor poate scădea pe jojă din mai multe cauze, de la un furtun fisurat, la motor sau chiar baia de ulei fisurata, deși unii utilizatori au raportat ca o anumita marca de ulei de motor a fost „mancată” 1l/5000km iar la altă marcă n-au avut nici o problemă. Ce putem spune e ca aceste lucruri se întâmplă de regula, cu uleiurile contrafacute sau pur si simplu foarte ieftine si proaste.
Daca mașina ta „manancă” ulei, ar trebui, în primul rând, inspectat compartimentul motor, pentru a vă asigura ca nu exista scurgeri, iar apoi trebuie verificate si/sau reconditionate componentele motorului gen chiuloasa sau turbosuflanta.
Totuși, in cazul în care consumul de ulei nu este exagerat, nu este cazul sa vă alarmati, sunt masini care din fabrica „manancă” ulei.
back to menu ↑
Ce ulei de motor sa cumparati ?
Alegerea depinde de mai mulți factori, de masina, stilul de condus si nu in ultimul rand, bugetul. Te sfătuiesc prima data sa cauti in cartea masiniii ce ulei este recomandat deoarece unele motoare sunt mai pretentioase si uleiurile aprobate sunt putine, printre acestea se numara Mazda, Lexus, Infinity etc.
Majoritatea mașinilor europene nu sunt atat de pretențioase, iar uleiurile aprobate pentru ele se gasesc relativ ușor pe piața noastră.
Cele mai comune vascozități sunt 5W-40 5W-30 10W-40 și probabil una din ele se potrivește si pentru mașina ta. Aș recomanda ca în primul rand magazinul de la care cumpărațî să fie unul cunoscut, pentru a evita uleiul de motor contrafacut. Ca și mărci aș recomanda Castrol Edge, Motul X-Cess, Sehll Helix Ultra, Mobil 1, Liqui Moly Top Tec.
back to menu ↑
Recomandarile noastre:
Ulei motor Castrol Edge Titanium Turbo Diesel, 5W40, 4L
De ce Castrol Edge?
Progresul tehnologic sustinut de catre producatorii auto face ca motoarele sa fie mai eficiente ca niciodata. Odata cu eficienta creste, insa, si presiunea la care sunt supuse acestea. Doar uleiul de motor previne degradarea componentelor metalice, de aceea uleiul trebuie sa fie rezistent si sa-si pastreze proprietatile. Norme, Reglementari, Omologari: BMW Longlife-04 dexos2® Fiat 9.55535-S2 Ford WSS-M2C917-A MB 226.5/ 229.31/ 229.51 Renault RN 0700 / RN 0710 VW 502 00/ 505 00/ 505 01 Castrol – este mai mult decat un simplu ulei, este inginerie lichida
Ulei motor Motul 6100 Synergie+ 10W40, 5L
Este primul ulei cu standardul MB229.3 pentru gradul de vascozitate 10W40. Ulei semisintetic pentru
motoare special conceput pentru masinile noi si puternice, dotate cu motoare pe benzina, diesel sau turbo diesel, cu injectie si catalizator, potrivit pentru toate motoarele diesel sau benzina. Pentru orice tip de combustibil: benzina cu plumb si fara plumb, diesel, GPL. Consum redus de ulei ce ofera o protectie sporita chiar si pentru masinile cu un numar mare de kilometri. Standardul MB229.3 este mai restrictiv fata de 229.1 in ceea ce priveste rezistena la imbatranire (perioada mai mare intre schimburi) si economia de combustibil: cu 1.2% mai economic fata de uleiurile din clasa 15W40. Standardul se refera la majoritatea motoarelor pe benzina si majoritatea motoarelor diesel fara filtru de particule produse de Mercedes.
Ulei motor Liqui Moly Top Tec 4200 5W30
Liqui Moly Top Tec 4200 5W30 Este un ulei de motor cu o formula moderna, utilizabil pe parcursul intregului an, pentru autovehiculele pe benzina si motorina cu sau fara filtru de particule (DPF) (exceptie: motoarele pe motorina R5 si V10 cu anul fabricatiei inainte de 2006). Indeplineste cerintele privind standardele de emisiile Euro IV si V. Combinatia de uleiuri de baza neconventionale obtinute prin tehnologia de sinteza si cei mai noi aditivi garanteaza un ulei de motor care asigura o protectie deosebita impotriva uzurii, reducandu-se consumul de ulei si carburant si asigurand o lubrifiere rapida a motorului cu ulei. Se pot realiza astfel intervale de schimb de ulei de pana la 30.000 km/50.000 km (sau la fiecare 2 ani in cazul in care nu se realizeaza km necesari pentru schimbul de ulei) in functie de specificatiile producatorilor de automobile